Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van relevante ontwikkelingen, events en publicaties.

3 ontwikkelingen over het Vinden, binden en boeien van medewerkers

Hoe je het thema vinden, binden en boeien in 2023 aanpakt? Daar help ik je graag mee. Het is een thema waar wij bij Jeij veel over praten en delen. Door maatschappelijk trendonderzoek te doen, hebben we een aantal inzichten opgedaan rondom dit belangrijke thema. Deze inzichten heb ik hieronder verder uitgewerkt en kunnen jou helpen om in 2023 de juiste medewerkers te vinden, binden en boeien.

Trend 1: Jouw authentieke organisatie 

We worden allemaal overprikkeld door het aanbod van allerlei organisaties, hyperconcurrerend noemen we dat. Het is dan lastig om als merk op te vallen en ervoor te zorgen dat je doelgroep voor jou kiest. Mensen waarderen organisaties die transparant en open zijn. Denk bijvoorbeeld aan klantreviews. Bij merken en organisaties die transparant zijn, zien we dat de doelgroep loyaal is naar en zich bindt aan het merk of de organisatie.

Krappe arbeidsmarkt

Ook de krappe arbeidsmarkt kunnen we zien als hyperconcurrerend. Vrijwel elke organisatie is op zoek naar nieuwe medewerkers. Potentiële nieuwe medewerkers worden veel benaderd voor ‘nieuwe uitdagingen’.

Het is belangrijk om te weten én te vertellen waar je als organisatie voor staat en wat jouw onderscheidend vermogen is. Dit helpt je om te bepalen naar wat voor type persoon je op zoek bent. Wanneer moet iemand solliciteren en wanneer is het geen match? Het voelt misschien wat gek en vreemd om je als organisatie zo uit te spreken. Het kan namelijk zijn dat er daardoor minder sollicitanten reageren. Maar dat dit wel de types zijn die echt bij je organisatie passen. Zó kom je tot een duurzame match.

Het aanspreken van het juiste type potentiële nieuwe medewerkers doe je door het concreet uitdragen van jouw employer brand. Daarnaast behaal je met een duidelijk verhaal in je recruitment marketing betere resultaten, zoals meer kwalitatief goede kandidaten. Het is op dit moment de bedoeling om als organisatie potentiële nieuwe medewerkers te verleiden met jouw authenticiteit als werkgever. Dit kun je doen door op de juiste manier actief potentiële nieuwe medewerkers te benaderen. Wij noemen dat sourcing.

Sourcing

Je focust jezelf op een bepaald type kandidaat, dat is al goed! Nu gaan we nog een stapje verder. Vaak is het vinden van de juiste kandidaten niet het moeilijkste onderdeel. Je weet naar wat voor type persoon je op zoek bent, zowel in hard skills als in soft skills. De grootste opgave is vaak het verleiden van de potentiële kandidaat tot het reageren op je bericht, mail, InMail of appje met de vacature die jij onder de aandacht wil brengen.

Kijk naar de persoon. Wat zijn de unieke eigenschappen van deze persoon? Waarin zie jij de échte match met jouw vacature? Benoem dit, maak het persoonlijk en enthousiasmeer een ander. Probeer een connectie te creëren met de potentiële kandidaat waardoor je reactie krijgt.

Nu heb je de juiste kandidaten gevonden, of zij jou. Het is van belang om deze (nieuwe) medewerkers te binden en te blijven boeien. Dit doe je onder andere door goed generatiemanagement binnen jouw team of organisatie én door leiding te geven als een aandachtpersoon. Bij Trend 3 lees je hier meer over.

Trend 2: Generatiemanagement binnen jouw team of organisatie is essentieel 

Er zijn verschillende typen mensen binnen jouw organisatie. Iedereen is anders wat betreft drijfveren, normen en waarden, ambitie maar ook wat betreft generatie. Nu moeten we niet iedereen in een generatiehokje stoppen. Zoals weleens wordt gezegd ‘’de jeugd van tegenwoordig”, hoor ik mijn oom nog zeggen. Maar er zijn zeker verschillen tussen de babyboomers (1945-1960) en generatie Z, ofwel Gen Z (1996-2010).

Het begrijpen van elkaars generatie zorgt voor veel voordelen. De frisse en vernieuwende ideeën van Gen Z combineren met de kennis van de babyboomers brengt jouw organisatie verder. Als organisatie of leidinggevende inspelen op de behoefte van een bepaalde generatie heeft een positief effect op het binden en boeien van deze generatie. Iemand uit Gen Z heeft op een andere manier behoefte aan coaching en feedback dan een babyboomer. Weet welke generatie je leiding geeft en laat medewerkers dit onderling ook van elkaar weten, dit noem je generatiemanagement. Alleen ga je sneller maar samen kom je verder, zeker op de lange termijn.

Trend 3: Leidinggeven als een aandachtpersoon 

Prestatiedrang maakt plaats voor zelfontwikkeling. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat steeds meer mensen persoonlijke groei belangrijk vinden. De definitie van welzijn gaat verder dan alleen naar het fysieke te kijken. We hebben steeds meer aandacht voor onze mentale en emotionele gezondheid. Aangezien we een groot deel van de week aanwezig zijn op ons werk of nadenken over werk, is het belangrijk om deze verschuiving toe te passen als werkgever.

Medewerkers of toekomstige kandidaten vinden het belangrijk om te werken bij werkgevers die persoonlijke aandacht geven en ruimte bieden voor het mentale welzijn. Dit is natuurlijk een thema wat al langer speelt. Mindfulness op de werkvloer, puppy’s op kantoor en meer vakantiedagen om het werkgeluk te vergroten. Toch blijft het een belangrijk thema. Misschien heb je al eens over een vertrouwenspersoon gehoord binnen een organisatie, maar laatst las ik over een “aandachtpersoon”. Stine Jansen van het NRC schreef hierover. Het is een persoon binnen een organisatie die ervoor zorgt dat jij als werknemer een kaartje krijgt op je verjaardag of een bosje bloemen tijdens langdurig ziek zijn. Het zou zorgen voor waardering en een gevoel van gezien worden binnen een organisatie, ook op persoonlijk vlak. Daar ben ik het zeker mee eens, maar is dit niet juist de taak van een leidinggevende?

Wanneer je als leidinggevende op de hoogte bent van de dingen die spelen in het leven van jouw medewerker, blijf je betrokken en toon je persoonlijke aandacht. Weet je dat iemand minder in zijn of haar vel zit? Praat net wat vaker bij met die persoon en stuur hem of haar eens wat eerder naar huis voor wat tijd voor zichzelf. De rol van een leidinggevende wordt door deze maatschappelijke trend alleen maar belangrijker. Door leiding te geven als een aandachtpersoon draag je bij aan het werkgeluk van jouw medewerkers. Mensen leven niet meer om te werken, maar werken om te leven.

Whitepaper Vinden, binden en boeien van medewerkers

Je hebt nu een goed beeld van een aantal belangrijke maatschappelijke trends en ontwikkelingen die op dit moment spelen en die invloed hebben op het thema vinden, binden en boeien van medewerkers. Natuurlijk gaat dit onderwerp verder dan hierboven beschreven. Download daarom de whitepaper 'Vinden, binden en boeien van medewerkers' om hier meer over te lezen en aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Gerelateerde artikelen