Wat betekent employer branding eigenlijk? Waasdorp, Hemminga en Roest, de auteurs van het boek Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand, beschrijven employer branding als volgt: “Het verkrijgen en behouden van een unieke en aantrekkelijke positie als werkgever in de gedachten van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders, met als doel het aantrekken en behouden van de juiste mensen.” Maar hoe zorg je ervoor dat je deze aantrekkelijke positie als werkgever krijgt en vasthoudt? Dit vraagt om een constante investering van tijd, aandacht en middelen.
Voordelen van investeren in employer branding
Employer branding helpt bedrijven gerichter arbeidsmarktcommunicatie in te zetten, wat uiteindelijk zorgt voor meer en betere sollicitanten. Daarnaast draagt het ook bij aan het behouden van medewerkers door hen te binden aan de organisatie. Employer branding is geen einddoel, maar een middel binnen je wervingsstrategie. Onderzoek toont aan dat 75% van de werkzoekenden liever solliciteert bij een bedrijf met een sterk werkgeversmerk. Dit kan de kwaliteit van sollicitanten met 54% verbeteren. Daarnaast zorgt het voor een lager verloop van nieuwe medewerkers, meer interne betrokkenheid en lagere wervingskosten, die tot 43% kunnen dalen. Kortom een sterk werkgeversmerk kan écht verschil maken in je werving.
Van identiteit naar een sterk werkgeversmerk
Een succesvol employer brand begint met een sterke basis. Het is belangrijk om eerst je organisatie-identiteit vast te stellen: wie ben je als werkgever en hoe wil je dat (potentiële) medewerkers je zien? Vaak is er een verschil tussen het imago en de echte identiteit van een organisatie. Een objectieve analyse helpt om dit in kaart te brengen en vormt de basis voor een sterke employer branding-strategie.
Vervolgens draait het om het creëren van een werkgeversmerk dat aansluit bij je identiteit en aantrekkelijk is voor de juiste kandidaten. Het doel is niet om zoveel mogelijk mensen aan te trekken, maar om medewerkers te vinden die intrinsiek bij de organisatie passen. Dit vraagt om gerichte communicatie: wie wil je bereiken, wat zijn hun wensen en welke kanalen zet je in om hen te bereiken? Of het nu gaat om social media, vakbladen of een sterke ‘werken-bij’-site, de middelen moeten passen bij de doelgroep.
Daarnaast is meten belangrijk. Heldere, meetbare doelen helpen om de effectiviteit van de strategie te bewaken. Moet de organisatie meer naamsbekendheid krijgen of juist kwalitatief betere sollicitanten aantrekken? Door continu te monitoren en te optimaliseren, blijft employer branding een krachtig middel om talent aan te trekken én te behouden.
Wil je meer leren over het versterken van jouw employer brand? Ontdek hoe je jouw organisatie als aantrekkelijke werkgever kunt positioneren door ons whitepaper "De kracht van jouw employer brand" te downloaden. Krijg waardevolle inzichten en praktische handvatten voor succes. Download het whitepaper hier. Gratis whitepaper 'De kracht van jouw employer brand' | Jeij