Werving en selectie binnen en voor de publieke sector is aan verandering onderhevig. Traditioneel werven, ofwel post and pray, levert niet altijd meer de juiste hoeveelheid en kwaliteit van sollicitanten op. Dit vraagt om een andere manier van werken. En wat voor de publieke sector geldt, geldt natuurlijk ook voor een groot deel van de profit sector.
Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van werving en selectie
Op basis van onze ervaring in de publieke sector zien wij verschillende ontwikkelingen op het gebied van werving en selectie. Deze ontwikkelingen behandelen we in een serie van 5 artikelen.
- Toenemende nadruk op diversiteit, inclusie en gelijkheid
- Gebruik van technologie en AI
- Flexibiliteit in werktijden en locaties
- Employer branding en candidate experience
- Inzet van nieuwe wervingsmiddelen
In dit artikel gaan we in op de vierde ontwikkeling.
Employer branding en candidate experience
Organisaties zullen zich meer gaan concentreren op het opbouwen van een sterk employer brand en het bieden van een positieve candidate experience om kandidaten aan te trekken en te behouden. Binnen deze thema’s zien wij onderstaande ontwikkelingen:
- Meer nadruk op het creëren van een positieve werkervaring: organisaties in de publieke sector zijn zich steeds meer bewust geworden van het belang van een positieve werkervaring voor werknemers. Door een prettige en ondersteunende werkomgeving te bieden, kan een organisatie haar employer brand versterken en het aantrekken en behouden van talent vergemakkelijken.
- Diversiteit en inclusie: steeds meer organisaties in de publieke sector erkennen het belang van diversiteit en inclusie voor het aantrekken en behouden van talent. Door het creëren van een inclusieve cultuur en het werven van een diverse groep werknemers, kunnen organisaties hun employer brand versterken en een positief imago opbouwen. Lees hier meer over deze ontwikkeling.
- Online aanwezigheid: de meeste organisaties in de publieke sector hebben tegenwoordig een sterke online aanwezigheid en het is belangrijk voor organisaties om hun online aanwezigheid te gebruiken om hun employer brand te versterken. Dit kan onder meer door het gebruik van sociale media, carrièresites en online advertenties.
- Flexibele arbeidsvoorwaarden: voorwaarden, zoals (online) op afstand werken, flexibele werkuren en job sharing, worden steeds populairder in de publieke sector. Organisaties die deze opties aanbieden, kunnen hun employer brand versterken en een concurrentievoordeel behalen in het aantrekken en behouden van talent.
- Technologie en innovatie: technologie en innovatie spelen een steeds grotere rol in de publieke sector. Organisaties die investeren in technologie en innovatie kunnen hun employer brand versterken en kunnen aantrekkelijker worden voor werknemers die op zoek zijn naar een uitdagende en innovatieve werkomgeving.
Meer weten?
Wil je meer weten over employer branding? Download dan hier onze nieuwste whitepaper: De kracht van jouw employer brand of neem contact met mij op via 0492 - 50 66 06